خانه / دسته‌بندی نشده / بررسی ایجاد نهاد پژوهش و فناوری در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور

بررسی ایجاد نهاد پژوهش و فناوری در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور



به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، منصور کبگانیان عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران بعد از نودوششمین جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: یکی از محورهای مهم این جلسه که تصمیم گیری آن به جلسه بعد موکول شد ایجاد نهاد پژوهش و فناوری یا ار تی او/RTO و ار تی آی/RTI از محورهای مصوب در نقشه جامع علمی کشور است.
وی توضیح داد: بعضی کشورهای پیشرفته مانند آلمان، کره و سنگاپور با داشتن این نهاد توانستند در علم و فناوری به سرعت پیشرفت کنند، هزینه توسعه فناوری بالاست و بخش خصوصی وارد نمی شود باید نهادی مانند آر تی او وارد شده و حمایت کند، مدیریت جهاد دانشگاهی توضیحاتی داد ولی البته کلیات آن باید در جلسه بعد طرح شود.
عضو‌ هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد وظایف نهاد آر تی او/Research and Technology Organization گفت: معاونت علمی و فناوری رگولاتوری علمی و فناوری و معاونت پژوهشی وزارت علوم رگولاتوری آموزش عالی است.
وی ادامه داد: سطح رگولاتوری نزدیک به سیاست گذاری و در رده های بالاتر است ولی آر تی او ریزتر و مشخص تر اقدام می کند، مثلا بخش خصوصی برای توسعه برخی فناوری ها ریسک نمی کند، زیرا باید محقق استخدام کند، وارد پژوهش های فناوری نمی شود و از طرف دیگر دستگاه های رگولاتور نیز ورود به این اندازه جزیی ندارند به آزمایشگاه های مرجع نیاز و تست هایی احتیاج دارد و برای بخش خصوصی بصرفه نیست.
کشورهایی که این نهاد را دارند بخش خصوصی به راحتی و سرعت بازار داخل کشور را می گیرد و کار سوداوری و تجاری سازی‌را انجام می دهد.

****آر تی او برای حمایت‌ از پژوهش و فناوری
وی در پاسخ به این سوال که آر تی او دقیقا چه وظیفه ای دارد گفت: نهاد حمایت از پژوهش و فناوری است؛ بخش خصوصی وارد تجاری سازی می شود، زیرا سوداور است. ولی در بخش پژوهش و توسعه فناوری به دلیل ریسک و هزینه ها وارد نمی شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: البته ایجاد این نهاد هنوز مصوب نشده است و در سند‌ نهایی دقت عمل لازم برای این نهاد باید لحاظ شود، اکنون دچار پراکنده کاری و موازی کاری زیاد و هزینه بالا هستیم. مثلا اگر قرار است در زمینه آب شیرین کن ها پژوهشی صورت بگیرد، بخش خصوصی وارد نمی شود زیرا هنوز در مرحله توسعه فناوری است؛ ولی آر تی او آن را تا مرحله نمونه صنعتی می رساند و از ان تا تجاری سازی را بخش خصوصی سرمایه گذاری می کند زیرا ریسک ندارد.
****نقشه راه ماموریت های جهاد دانشگاهی
کبگانیان همچنین در مورد دیگر موارد جلسه یادشده اظهار کرد: در دستور شماره یک گزارشی در مورد رتبه بندی های جدید در حوزه علم و فناوری و رتبه های دانشگاه ها در سطح جهانی و ارتقای یک پله ای دانشگاه های کشور در رتبه بندی تایمز ارائه‌ شد.
وی با اشاره به درخواست از جهاد دانشگاهی برای ارائه گزارش در این جلسه گفت: گزارش دقیق تر و کامل تری از اینترنت اشیا را مدیریت جهاد دانشگاهی ارائه داد؛ به دلیل اهمیت آن در حوزه آی تی و در آینده نزدیک حوزه وسیعی را در اختیار می گیرد می خواستیم گزارش دقیق تری ارائه شود.
در جلسه قبل پول مجازی و در این جلسه اینترنت اشیا توضیح داده و در انتها جمع بندی شد که در سند آی سی تی/ICT که در صحن شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور نهایی می شود این مطالب با ملاحظات خاص خود دیده شود.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: ما ورود به این فناوری ها را بسیار ضروری می دانیم ولی باید خط قرمزها و سیاست های نظام را در نظر بگیریم. در مواردی که بدون در نظر گرفتن خط قرمزها وارد شده ایم؛ عمدتا با چالش روبرو شده ایم.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ادامه در مورد دستور جلسه بعدی نیز گفت: در 30 آبان 94، هفت ماموریت برای جهاد دانشگاهی در راستای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید و جهاد دانشگاهی مامور شد نقشه راه برای این هفت ماموریت ارائه دهند، این مصوبه در روزنامه رسمی درج شد.
کبگانیان خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی در این زمینه کار کارشناسی جدی انجام داده و کلیات 4 محور از 7 محور در این جلسه به تصویب رسید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: محور اول مشارکت جهاد دانشگاهی در مدیریت انتقال و توسعه فتاوری در طرح های توسعه ای خاص مانند حوزه اب شیرین کن و صنعت ریلی بود که جهاد در انتقال فناوری در این حوزه نقش خواهد داشت.
وی ادامه داد: مشارکت در توسعه اموزش های تخصصی نوین محور بعدی و ساماندهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی دانش آموختگان نیز در جلسه تصویب شد.
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اهمیت اشتغال دانش آموختگان افزود: برای توانمندسازی دانش اموخته ها نیاز به کمک داریم زیرا انها امادگی شغلی و حرفه ای لازم را در صنعت و شغل مربوطه ندارند.
علمی**9157**1440
خبرنگار: منصوره شوشتری** انتشار: گلشن



انتهای پیام /*










درباره gohari

پاسخ دهید